Tuesday 10 November 2015

PENGENALAN SYARIAT TARIKAT HAKIKAT MAKRIFAT

Kenali Asas SYARIAT, TARIQAT, HAKIKAT dan MAKRIFAT Dengan Cara Yang Mudah

Di zaman ini seorang muslim terkadang telah dipeningkan atau terlalu memikirkan perbezaan antara Syariat, Tariqat, Hakikat dan Makrifat. Sebenarnya apa itu semua?

1. Syariat Islam adalah hukum dan aturan Islam yang mengatur seluruh sendi kehidupan seorang Muslim. Selain berisi hukum dan aturan, syariat Islam juga berisi penyelesaian masalah untuk seluruh kehidupan ini. Justeru, syariat Islam merupakan panduan menyeluruh dan sempurna untuk penyelesaian seluruh permasalahan umat manusia dan kehidupan dunia ini. Sumber utama syariat adalah Al-Qur'an dan As-Sunnah.

2. Tariqat (Bahasa Arab: طرق, Tariqah) yang bererti "jalan" atau "metode", dan menuju pada aliran kegamaan tasawuf atau sufisme Islam. Tariqat merupakan satu usaha jalan (pengajian) yang mengajak ke jalan takwa dan redha Allah dengan cara suluk (taqarrub) yang biasanya dilakukan oleh para salikin. - Kitab Hidayatus Salikin Fi Suluk Maslakil Muttaqin (Petunjuk Jalan Bagi Orang Yang Takwa Kepada Allah Ta'ala) Syeikh Abdul Shamad Al-Falimbani.

3. Hakikat (Haqiqat) adalah kata benda yang bererti kebenaran atau yang benar (benar ada). Berasal dari kata  hak (al-Haq), yang bererti milik (kepunyaan) atau benar (kebenaran). Kata Haq, secara khusus oleh orang-orang sufi sering digunakan sebagai istilah untuk Allah, sebagai pokok (sumber) dari segala kebenaran, sedangkan yang berlawanan dengan itu semuanya disebut batil (yang tidak benar)

4. Makrifat pula bermaksud pengetahuan yang hakiki tentang Ilahiyah. " أَوَلُ الدِّيْنِ مَعْرِفَةُ الله " Bermaksud: Perkara pertama tentang agama adalah mengenal Allah. Hasilnya, orang menjalankan Syariat, masuk Tariqat, kemudian dengan bersumberkan Hakikat untuk mendapatkan Makrifatullah sehingga menjadi hamba yang selalu mendekatkan diri setiap detik hanya ditumpukan kepada Allah semata-mata.

Orang yang mengaku bertariqat, berhakikat dan bermakrifat harus berada di dalam syariat. Perjalanan dakwah Nabi Muhammad SAW misalnya, dimulai dari makrifat, tariqat, hakikat dan akhirnya sampai pada syariat Allah.

CONTOH :
Makrifat adalah bertemu dan menyatunya kebenaran yang hakiki saat Nabi Muhammad SAW bertemu jibril a.s. Hakikat saat baginda mencuba untuk melaksanakan perintah iqra'. Tariqat saat baginda berjuang untuk menegakkan ajaranNya dan Syariat adalah saat Nabi Muhammad SAW mendapat perintah untuk solat dalam peristiwa isra' dan mikraj.

Munculnya istilah Tariqat, Hakikat, dan Makrifat dalam displin ilmu Islam setelah kewafatan Rasulullah SAW sekitar abad kelima Hijrah. Sekitar zaman Hujjatul Islam Sheikh Imam Al-Ghazali r.a yang melakukan kajian ilmiah (falsafah) setelah menulis Tahafut al-Falasifah. Kemudian Imam Al-Ghazali menjadi sufi sejati dengan menulis kitab sufi Ihya Ulumuddin.

Wallahu A'lam.

Wassalam...

No comments:

Post a Comment