Tuesday 10 November 2015

JENIS FANA

JENIS FANA: Salam satu dalil tentang adanya fana’ ini yang sering disitir dalam
kitab-kitab tasawuf adalah firman Allah dalam surah Yusuf ayat 31 sebagai
berikut:
Maka tatkala wanita itu (Zulaikha) mendengar cercaan mereka,
diundangnyalah wanita-wanita itu dan disediakannya bagi mereka
tempat duduk, dan diberikannya kepada masing-masing mereka
sebuah pisau (untuk memotong jamuan), kemudian dia berkata
(kepada Yusuf): "Keluarlah (nampakkanlah dirimu) kepada
mereka." Maka tatkala wanita-wanita itu melihatnya, mereka kagum
kepada (keelokan rupa) nya dan mereka melukai (jari) tangannya
dan berkata: "Maha sempurna Allah, ini bukanlah manusia.
Sesungguhnya ini tidak lain hanyalah malaikat yang mulia.
(Yusuf/12: 31).
Dalam mengomentari ayat di atas Imam al-Qusyairi berkata: Ini
baru ketuhanan seorang makhluk tatkala menyaksikan keindahan makhluk
lain.sudah fana’. Bayangkan bagaimana seorang sufi yang menghayati
terbukanya tabir lalu menyaksikan keindahan wajah Ilahi. Jadi tidak
mengherankan bila dia fana’, tidak sadar akan dirinya dan akan makhlik
sejenisnya (Al-Qusyairi, t.th.: 68). Hanya dengan melihat wajah Nabi Yusuf
yang ganteng mereka telah terpesona hingga tak sadar, memotong jari
mereka dan tidak merasa sakitnya. Apalagi bagi sang sufi yang terpesona
melihat keelokan wajah Tuhannya yang tidak bisa dilukiskan dengan kata-
kata.
[11:18PM, 12/30/2014] Syazwan: (Al-Baqarah):115 - Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka kemanapun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui.
[5:11AM, 12/31/2014] Naq Ust Zul K. kgsr: Fahmi lama tak nampak..
[5:33AM, 12/31/2014] Naq Ust Zul K. kgsr: Fana baqa billah. Dan fana fillah 2 perkara berbeza. Fana fillah itu melihat qajah ilahi yg tak dapat dilihat..iaitu org yg ditipu oleh syaitan dan jin sehingga tidak sedarkan diri. ("Mereka lupa allah, lalu kami lupakan kepada diri mereka sendiiri")... fanabaqa billah pula..adalah akrab hati kpd roh dan nur..sehingga dibawa kealam hidayah dalam keadaan sangat sedar malah lebih jelas dari orang yg sedar. Walaupun pada keadaan itu dilihat orang lain mereka seperti tidak sedar. (Sujud 2-3 hari).
[5:37AM, 12/31/2014] Naq Ust Zul K. kgsr: Fana baqa billah sekiranya terjadi, maka jangan ditegur org tersebut kerana dia sedang mengalami alam penuh ilmu. Biasanya keadaannya tetap tak bergerak2..

Fanafillah pula seperti orang meracau..terbaring tgh makan. (Keadaan tidak tetap)..terbaring tgh jalan raya, menggigil2..bergetar2 jasad..ada yg menari2 macam orang mabuk brandi..maka segeralah ditegur supaya dia tidak rosak binasa..
[6:47AM, 12/31/2014] Naq Ust Zul K. kgsr: Dalam sejarah, fanabaqa billah yang paling lama adalah selama 313 tahun.(surah al kahfi). Mengikut hadis rasulullah paling lama fana baqabillah selama 30 hari. Saidina Abu Bakar Assidiq 40 hari.
[8:20AM, 12/31/2014] Naq Ust Zul K. kgsr: Besar dosa Hati yang lalai...dari membunuh dan berzina..

Dihadiahkan tasbih..dibuat jalan yg salah. Buat ikat quran, buat rantai, buat hiasan, buat batu congkak...

Samalah dgn diri manusia.. jari jemari itu tasbih pemberian allah untuk mengingati allah (jari itu sendiri adalah tasbih berkalimah allah).

Kemudian diberikan hati agar dpt tekun mendengar sebutan zikir allah.allah..allah.

Tapi hari ini hati itu dijadikan tempat mendengar bisikan angan2 syaitan dan bisikan fikiran kearah keduniaan. Itulah yang disebut LALAI.

Dosa lalai itu lebih besar dari dosa membunuh dan berzina. Kata allah kalau kamu membunuh dan berzina itu tanda kamu terpengaruh dengan syaitan. Tetapi kalau kamu lalai dari ingat allah, maka kamulah syaitan. Firman allah "mereka dilalaikan hatinya dari mengingati allah, mereka itulah syaitan". (Al mujaadilah 19).

Saya nak ingatkan balik kisah seorang ahli ibadah (abid) yg riwayat abu laits daripada usman bin affan.

Ketika lalu di satu perkampungan datanglah seorang perempuan dan anak kecil mengajak singgah dirumahnya.. Lalu si abid melihat perempuan itu memegang anak, mungkin sisuaminya ada dirumah dia pun mengikut sahaja pelawaannya. Sebaik sahaja masuk kedalam rumah, perempuan itu menutup pintu lalu dipengaruhi iblis dan dia hidangkan sebotol arak dan mengajak si abid itu untuk bersamanya.  Ditolak oleh siabid. Kemudian perempuan itu mengugutnya.."disebab kan kamu menolak, sekarang kamu buat pilihan atau saya akan menjerit. kamu mau berzina dgn saya, atau kamu habiskan arak itu." Lalu si abid takut peremuan itu menjerit dan didengari orang ramai, dia pun pilih untuk meminum arak tersebut.

Padahal allah telah befirman "jangan kamu dekati arak kerana ia melalaikan kamu dari mengingati allah dan menunaikan solat". Al maedah 91.

Pada asalnya sang abid anggap berzina itu dosa besar, lalu dia perlu menjauhinya dan memilih untuk lalai sebentar dari ingat allah lalu dia pilih untuk minum arak. Akibatnya dia tidak sedar diri (lalai), dan dgn mudah dipengaruhi syaitan. Bila lalai dia dengan mudah telah berzina dgn perempuan itu dan membunuh perempuan dan anak kecilnya sekali kerana takut kerja yang dilakukan diketahui orang.

Disini menunjukkan dosa lalai itu jauh lebih besar dari dosa membunuh dan berzina.

Bagaimana kita hari ini, hanya minum teh dan kopi, tapi hati sudah tidak ingat allah? Tampa kita sedari allah telah menetapkan itu lah tanda orang yg tempatnya didalam neraka wailul..walaupun bibirnya melafazkan tanda islam.

Firman allah "apakah sama orang islam yg bercahaya hatinya.(dengan islam yg batu hatinya) maka neraka wailul bagi orang yg keras membatu HATINYA dari ingat allah (zikrullah). Mereka itu dalam sesat yang nyata". Azzunar ayat 22.

Bukan sekadar ahli neraka tapi allah telah memfatwakan SESAT bagi hati yang lalai dari ingat Allah. (hati kosong dipenuhi angan-angan)

Maka jagalah hati.. didalam ilmu syahadat, menjaga hati dinamakan murakabah. Ada 5 jenis murakabah didalam hati yg wajib kita ketahui. Tuntulah ilmunya kepada ahlinya. Jangan cuba perbaiki engine dengan bertanya pada orang yg tidak tau (jahil).

- Rabiatul Adawiyah.. mukminblog.blogspot.com

No comments:

Post a Comment